Når man læser en bog med sit barn, er der et stort potentiale for læring. Læs dialogisk, hvor du og dit barn går på opdagelse i fortællingen, ud over det der umiddelbart står i bogen. Dette stimulerer barnets evne til at tænke abstrakt, og udfordrer barnet rent intellektuelt.
Inddrag dit barn, lad dem spørge undervejs, og brug eventuelt nedenstående fokusord som støtte. Det er godt at dvæle ved nye begreber, for at barnet øger sit ordforråd. Er dit barn tosproget, så slå evt. ordene op på barnets andet sprog:
Hvad betyder blid? Modsætningen er hård/vred/sur. Illustrer hvordan en blid stemme lyder.
Hvad betyder det at være på udkig? Det betyder at lede efter noget. Hvis noget er væk, kan man gå på udkig efter det.
Hvad er et råd? Et råd er, når man fortæller andre hvad man synes, det er bedst at gøre. Fx hvis man ikke ved, hvilken farve tusch man skal bruge til en tegning, kan ens ven give én et råd og sige: ”Jeg synes du skal bruge den blå tusch, fordi den passer godt til himlen”.
Hvad betyder det, at være gavmild? Når man er gavmild, deler man med andre. Modsætningen er nærig/smålig.
Hvad betyder det at trække på skuldrene? Det gør man, når der er noget man ikke ved. Illustrer, hvordan man trækker på skuldrene.
Hvad betyder det at være begejstret? Når man er begejstret, er man meget glad og måske spændt eller overrasket.
For de yngste børn kan fokusordene være: el-pisker, yndlingsleg, teselskab, skuffet, overtøj osv.
For de ældre børn kan det være relevant at reflektere over emner relateret til bogen.
Bud på reflekterende spørgsmål:
© All Rights Reserved 2024 - Salma og Pandus